Friday, April 26, 2013

TANDA-TANDA TAKUT KPD ALLAH

kuliah subuh pagi tadi recap kita tentang 7 perkara tanda2 takut kpd allah. kata abu lais.
dengan sedarnya tujuh perkara ini seseorang itu boleh dikategorikan seperti yg difirman allah:
sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa adalah ditempatkan di dalam beberapa taman (syurga), dengan mata air mata air terpancar padanya. - al hijr: 45.
  1. tahu menjaga lidah @ lisannya - jauh dari mengumpat, sibar fitnah, dusta, ghaibah, omong kosong. banyak2lah berzikir, baca quran, muzakarah ilmu.
  2. pada hatinya - jauh dari berhasad dengki, bermusuh. penyakit yg berbahaya n takdak ubat kata rasul, kecuali dgn ilmu dan amal yg baik. so buang hasad.
  3. pada mata @ pandanganya - pandang pd benda2 yg haram, suka lebih2 pada dunia. rugi akan dipenuhi dgn api pd hari kiamat kata rasul.
  4. pada perutnya - diisi dgn hasil wang haram, rasuah, riba, duit curi dsbnya. sabda rasulullah s.a.w. sesuap makanan haram masuk ke perut, seluruh malaikat di langit dan di bumi akan melaknati selama barangan itu berada di dalam perutnya. jika mati di dalam keadaan demikian maka dia akan di tempatkan ke neraka - (bgmana dgn sekotak limau raya cina yg diberi taukeh ekoq yg juga sorang jiran??? - komen later)
  5. pada tangannya - menolak dari melakukan dan menerima benda yg haram semata2 takut kpd allah.
  6. pada langkah kakinya - tidak melangkah ketempat2 maksiat, malah melangkahlah ke majlis2 ilmu, dan bergaul dgn ulama' dan org2 soleh.
  7. pada ketaatannya - tidak munafik, tidak riak. semata2 mencari keredaan allah.
wallahu-a'lam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...