Monday, February 01, 2010

KAFIR vs. ORANG BERIMAN

bila sebut saja kafir, sudah dapat bayangkan mereka akan tetap menjadi penghuni neraka. penghuni syurga pula adalah orang2 yg beriman.
di dunia internet yg tanpa sempadan, yg bloggers kafir terus berleluasa mengecam agama islam. malah ada blogger atheis yg mengecam allah, nabi muhammad saw, dan seterusnya agama islam. dengan fahaman logika mereka dan karikatur yg menghina allah, nabi dan islam, mereka sungguh2 enjoy menulis dengan tidak rasa takut.
ada satu blogger indon "berita muslim sahih" dgn angkoh sekali menghentam terus menghentam islam. tapi dia tak tau yg dia akan terima azab yg hina dan pedih sekali dari allah subhanahu-wata'ala kelak. di indonesia semua dah caca-murba. kawin lain agama la - anak pula boleh pilih agama pak atau agama mak. yg pompuan muslim pula boleh menikah dua - 1 di indon dan 1 di malaysia. bagi kita pelek, tapi bagi depa "itu bisa pak! kerna ibunya cari kerja di luar negeri." yg baguih satu saja. i.e. bahasa depa .. baik cina, baik hindu, baik keturunan apa saja, depa omong bahasa indonesia saja dgn fasih sekali.
firman allah ......"Janganlah kamu disedihkan oleh orang-orang yang segera menjadi kafir; sesungguhnya mereka tidak sekali-kali dapat memberi mudarat kepada Allah sedikit pun ........ Sesungguhnya Kami memberi tangguh kepada mereka hanyalah supaya bertambah-tambah dosa mereka; dan bagi mereka azab yang menghinakan." Imran:176-178

... "Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, kelak akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." an-nisa:56


... "Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah, benar-benar telah sesat sejauh-jauhnya."
an-nisa:167


jadi kita berwaspadalah. kalu cukup bahan/ilmu utk berbahas dgn mereka teruskan. tapi bagi paksu melayan kerenah bloggers kafir nih cuma membuang masa saja. ada benda lain boleh dibuat. lebih elok kalu visit wsite lain spt. sylvie gill yg ada foto2 menarik dan recipe masakan yg sedap2. malah foto hiasan di sebelah nih pun paksu ambil dari wsite dia.
bagitu juga isu pemakaian nama allah oleh orang kristian. ramai yg membantah tak leh, ada yg kata ok pulak. last2 yg dok begaduh sama2 orang islam. kalu takut jadi macam di indon, tegas saja kat depa tak leh.
firman allah ..... "Orang-orang yahudi berkata: ""Uzair itu putra Allah"" dan orang nasrani berkata: ""Al Masih itu putra Allah""..... " tauba:30
..... "Orang-orang yahudi dan nasrani mengatakan: ""Kami ini adalah anak-anak Allah dan kekasih-kekasih-Nya"". Katakanlah: ""Maka mengapa Allah menyiksa kamu karena dosa-dosamu?"" (Kamu bukanlah anak-anak Allah dan kekasih-kekasih-Nya), tetapi kamu adalah manusia (biasa) di antara orang-orang yang diciptakan-Nya......" maidah:18


..... "Dan orang-orang yang kafir dan mendustakan ayat-ayat Kami, mereka itulah penghuni-penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya. Dan itulah seburuk-buruk tempat kembali." taghabun:10
makhluk yg paling buruk di sisi allah ialah orang2 kafir kerana mereka tidak beriman. jadi hendaklah kita beriman ... ikuti apa yg allah perintah dan jauhi apa yg di larang. kerana .. diantara ramai2 orang islam/ muslim, ada juga yg kafir seperti kafir munafik dan kafir fasik. kafir jenis ini masih orang islam tapi belum sampai tahap mukminnya. dan hak orang muslim ini harus juga di jaga seperti:
  • jawab salam
  • jemputan kenduri
  • ziarah yg sakit
  • ziarah yg mati
  • jawab bersin
jadi hendaklah kita ikhlas diri ke jalan allah - mengenal allah. buat apa yg wajib, tinggalkan perkara yg haram i.e. takwa.
firman allah .... "Jika kamu dalam keadaan takut (bahaya), maka solatlah sambil berjalan atau berkendaraan. Kemudian apabila kamu telah aman, maka sebutlah Allah (solatlah)...." Baqarah:239
kata ustaz bila lepas solat buatlah 4 perkara ini:
  1. zikir (baik panjang atau pendek)
  2. baca quran ('fatihah' etc etc dan tahu maknanya)
  3. do'a (perhatikan adab do'a)
  4. fikir (tentang kekurangan diri dlm ibadat dan dosa2 kita, kesalahan spt takabur. semoga timbul taubah. juga nikmat allah, spt kejadian kita, makan, minum, ilmu, beriman - utk melengkapkan kesempurnaan manusia hidup didunia. semoga timbul iman.)
wallahu-a'lam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...