Monday, June 23, 2008

ARAH KIBLAT

baru2 ni ada hambaallah email kat paksu pasai arah kiblat yg berpandukan dgn bayang matahari pada sekian2 hari bila matahari betul2 di atas kaabah. tapi biasa nya, ramai dah guna compas cari arah kiblat dimana jua kita berada.

kalu pi hotel kita telangut2 cari arrow kiblat diceiling sebagai guide bila kita nak solat. kadang2 depa lekat arrow kiblat dalam drawer. kemana jua kita mengadap, kita yakin arah itu adalah arah kiblat. pokoknya ... kita maulah solat bila masuk waktunya.

di kelab2 golf ada juga surau kecik. tapi ada juga member silap arah kebelakang. reason: sejadah yg ada disurau terhampar terkalih. member ni masuk sorang2 teruih sembahyang ikut sejadah tu.

teringat paksu masa di masjid nabawi, dimadinah ... tiang2 di sebelah kanan sekali di sebelah depan masjid (kanan raudzah) ternampak senget sedikit ke kanan. ini ketara sekali sebab paksu kerap solat luhur n asar di sebelah belakang kanan masjid.

so, pada akhir2 hari nak balik mai, paksu berkenalan dengan sorang pak indon. dia sorang architect. ada firm sendiri di jakarta. kami duduk disebelah kiri masjid. jadi, lepas solat maghrib (to prove that nothing's wrong with my eyes) paksu cerita pasai tiang2 didalam masjid nih. dia pun interested nak tengok... betui tak tiang2 ni tak selari bila dilihat dari belakang. kami pun berjalan dari sebelah kiri masjid hala ke kanan, sambil perembang kehadapan tiap barisan tiang2 yg ada. bila sampai disebelah kiri masjid, pak pudjo utomo setuju dengan paksu.

"anih ya? memang benar kata bapak. bukan salah apa2 dengan mata bapak. sememangnya tiang2 dihadapan itu tidak selari dengan tiang2 di belakang." kata pak utomo.

paksu dok pikiaq juga sauf2 di sebelah situ. arah kiblat depa serong ka dak? mungkin tiang2nya herot tapi sauf2 sama? tapi paksu tak siasat lanjut pasai nawaitu jemaah di situ tetap satu.

wallahu-a'lam.

p/s: kalu nak tengok position tiang2 tu by satellite, visit google earth.com or http://maps.google.com/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...